Odborník na HR radí: “Ako získať dobrý job či stáž aj počas pandémie?”

  1. Domov
  2. Blog
  3. Odborník na HR radí: “Ako získať dobrý job či stáž aj počas pandémie?”

Nebolo to tak veľmi dávno, keď životopis bol vlastne len dlhšia slohová práca. Obsahoval rôzne dnes už nepotrebné informácie. Museli sme v ňom uviesť, kde pracujú naši rodičia, koľko máme súrodencov, aký je náš pôvod a aké je naše politické zmýšľanie. Doba sa zmenila. Prečítaj si článok a zisti, čo sa ti bude pri hľadaní práce hodiť dnes.

Všetko sa zrýchlilo. Zlé jazyky hovoria, že už je zbytočné písať tieto veci do životopisu, lebo aj tak si o nás firmy všetky tieto informácie nájdu na sociálnych sieťach. Ale teraz vážne. Karty do života sa rozdávajú na začiatku hry. Pre študenta či študentku je paradoxne ukončenie strednej alebo vysokej školy ten začiatok. To je ten čas, kedy sa rozhoduje o tom, na ktorej štartovacej čiare začneme. Máme svoje konkrétne sny, ktoré sa splnia rýchlejšie alebo pomalšie. Záleží to aj od toho, aký dobrý “džob” si nájdeme. Treba mať pri tom šťastie? Trochu. Budovanie kariéry je ale dlhodobá a sústredená práca a úspech dosiahnu väčšinou tí, ktorí sú pripravení.

Odkiaľ to viem? Takmer celú svoju kariéru som pracoval v personalistike. Už v roku 1994 som založil a riadil personálnu agentúru na výber a sprostredkovanie výkonných pracovníkov, špecialistov a manažérov. Pravidelne sme organizovali vzdelávacie programy a HR konferencie. Boli sme súčasťou medzinárodných sietí, kde sme si s personálnymi konzultantmi poradenských agentúr z celého sveta vymieňali skúsenosti a informácie.
Porovnávali sme výberové procesy v USA, na Slovensku a v Európe a pripravovali sme sa spoločne na budúce výzvy v oblasti ľudských zdrojov. Mojou pracovnou náplňou bolo aj prečítať množstvo rôznych životopisov, zavolať kandidátov na pracovný pohovor a tých najlepších osobne predstaviť klientom. Videl som dobré aj zlé životopisy, úspešné aj menej úspešné prezentovanie týchto kandidátov a niekedy zažil aj veľmi úsmevné situácie.

Po 25 rokoch tejto naozaj zaujímavej práce som sa rozhodol založiť občianske združenie Múdry pes a všetky moje skúsenosti odovzdávať študentom, ktorí sa chystajú na pracovný trh, alebo už na ňom nejaký ten rok sú, ale rozmýšľajú o zmene.

Ľubomír Dranga (autor článku) pri prezentácii krokov potrebných pred vytvorením CV

Tu je mojich 7 odporúčaní pre študentov:

1. Životopis nie je školská úloha, ktorú treba rýchlo vyriešiť

Životopis je jeden z najdôležitejších dokumentov nášho života, ale častokrát chceme mať túto povinnosť rýchlo za sebou. Nájdeme si na internete nejaké šablóny a napasujeme do nich svoje informácie. Často si zamieňame CV s úradným formulárom a snažíme sa tam viac menej pravdivo doplniť fakty o nás. Určite takto pripravený životopis bude personalistu o nás informovať, ale aj s takýmto životopisom zaujmene?! A prečo píšeme a posielame takéto nezaujímavé životopisy? Nechce sa nám nad sebou úprimne zamýšľať. Bojíme sa pozrieť do seba.

Absolventi strednej alebo vysokej ešte nemajú toľko skúsenosti a preto sa aj tebe možno zdá, že tam nemáš čo napísať. Ale to je omyl. Častokrát som mal konzultáciu s absolventom, ktorý prišiel za mnou s takmer prázdnym listom a po hodine rozhovoru odchádzal spokojný s množstvom aktivít, ktoré dopísal do svojho CV. Vecí, o ktorých ani netušil, že budú potencionálneho zamestnávateľa zaujímať. Odporúčam sa najprv dobre zamyslieť, porozprávať so svojím okolím ako nás vníma a až potom ho napísať. Prekonzultuj si svoj životopis s profesionálom. Toto je moja prvá rada pre teba a možno to bude tvoja najlepšia investícia života. 

 „Naša nepripravenosť na pohovor znamená istotu straty času pre personalistu aj pre nás.”

2. Dôkladná príprava pred pohovorom je základ

Podceňujeme prípravu. Vo všeobecnosti je to tak. U športovcov pred samotným výkonom to má fatálne následky. Odtrhnutý alebo natiahnutý sval. Ak prichádzame na pohovor, tak naša nepripravenosť znamená istotu straty času pre personalistu aj pre nás. Toto je asi prvá vec, ktorú si personalista „očekuje”. Je to škoda, pretože niekedy naozaj stačí pár minút – pozrieť si čo firma, kde chceme pracovať, vyrába, aké má plány, aké má posledné úspechy… a ešte ako sa presne ten personalista, u ktorého máme pracovný pohovor vlastne volá.

študenti pracujúci na príprave projektu

3. Neboj sa pochváliť a ukázať, čo vieš

Hovorí sa, že je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. Pri pracovnom pohovore to platí rovnako. Ak si vytvoril dobrý reklamný projekt, ak si zorganizovala úžasný event, zober si dokumentáciu so sebou a pochváľ sa. Ak si vytvoril vlastný malý model auta, tak ho na pracovnom interview ukáž. Tam skromnosť nemá miesto. Ale veľa toho so sebou neber, aj tu zároveň platí známe heslo „menej je viac.”

 „Personalisti sa radi stretávajú s kandidátmi, ktorí môžu priniesť do ich firmy optimizmus.”

4. Pozitívne CV a pozitívny prístup = pozitívny výsledok?

Radi sa kamarátime s pozitívnymi ľuďmi. Aj keď zrovna teraz je taká doba, kedy slovo “pozitívny” má skôr negatívny význam. V každom prípade, personalisti sa radi stretávajú s kandidátmi, ktorí môžu priniesť do ich firmy optimizmus a preto je dôležité, aby sme boli pozitívne nastavení na samotnom pohovore. Ešte lepšie je sa tak nastaviť už pred ním. Ako? Napríklad tak, že na fotografii v CV sa budeme usmievať a vyžarovať sľubnú budúcnosť.

5. Buď aktívna, aktívny aj na LinkedIne

Väčšina úspešných kariérnych príbehov začína tým, že niekto bol aktívny. Nečakal, kým si ho niekto všimne. Nie sme ale všetci práve takí, ktorí sa prví v škole hlásili a tlačili sa do každej možnej aj nemožnej školskej aktivity. No pri ceste za naším kariérnym cieľom už nejde o fazuľky a musíme, my introverti, zabudnúť na naše vrodené dispozície/indispozície a ukázať svojmu budúcemu zamestnávateľovi, že sme tu a chceme sa o svoju novú príležitosť pobiť. Nečakaj, kým ťa zavolajú. Sám si iniciatívne vypýtaj šancu. Aktivitu ukazuj všade, napríklad aj na profesionálnej sociálnej sieti LinkedIn.

kariérny event Night of Chances na FIIT v Bratislave

6. Čo chce od nás personalista pri pohovore počuť

Častokrát pošleme dobrý životopis a výborne sa prezentujeme na pracovnom pohovore a výsledok je, že dali prednosť inému kandidátovi. Vôbec tomu nerozumieme. Životopis bol skvelý, na pohovore sme neklamali a mali sme z toho všetkého naozaj dobrý pocit. Málokedy sa dozvieme, kde sme urobili chybu. Chceme sa poučiť, aby sa to už neopakovalo.

Najčastejšie je tá chyba v tom, že sme sa hlásili na miesto, na ktoré sme v skutočnosti neboli presvedčení, že ho aj naozaj chceme a aj tá firemná kultúra a hodnoty firmy nás veľmi nenadchli. Personalista je profesionál, ktorý číta denne stovky rôznych životopisov a robí niekoľko pohovorov denne. On dokáže odhaliť naše pochybnosti. Jeho úlohou je vybrať takých kandidátov, ktorí budú úspešne pracovať v jeho spoločnosti niekoľko rokov.

On nám nechce zle. Nechce, aby sme tam boli po krátkom čase frustrovaní a tým pádom aj nešťastní. A preto neskúšajme. Uchádzajme sa o príležitosti len v spoločnostiach, ktoré stoja za to, kde hodnoty a podmienky, ktoré nám ponúkajú sú v harmónii s naším presvedčením. Tam, kde sa nám zdalo, že bol náš neúspech, je možno začiatok našej lepšej kariéry v inej spoločnosti. A preto zamietavá odpoveď by ani pre teba nemala byť katastrofickou správou. Je to možno to najlepšie, čo sa ti mohlo v tej chvíli stať.
online event Night of Chances – CEO Talks s Orangeom

 „K získaniu dobrého džobu ti vedia pomôcť aj nové skilly, networking, osobný mentor či prax na reálnych projektoch.”

7. Sleduj online aj offline aktivity Night of Chances a Nexterie

Night of Chances už 10 rokov určuje trend v oblasti kariérnych podujatí pre študentov a absolventov VŠ na Slovensku. Každoročne pomáha stovkám mladých ľudí spojiť sa s desiatkami top firiem a prispieva tak k zvyšovaniu kvality pracovného trhu u nás. Okrem najväčších slovenských miest sa eventy Night of Chances konali aj v Brne, Prahe, Londýne či Edinburghu.
Night of Chances pravidelne organizuje aktivity aj v časoch korony – bezpečne online. Len za minulý rok streamovali viac ako 100 webinárov, prednášok, online diskusií a rozhovorov a ich hostia odpovedali online na viac ako 600 študentských otázok. Prehľad o nadchádzajúcich akciách nájdeš na Facebooku alebo na nightofchances.com
Night of Chances zároveň pripravili aktuálny výber 15 zaujímavých pozícií, ktoré ti pomôžu naštartovať kariéru, prípadne ju posunú na nový level.
K získaniu dobrého džobu ti vedia pomôcť aj nové skilly, networking, osobný mentor či prax na reálnych projektoch – to všetko a k tomu aj diplom alebo certifikát získaš v top rozvojových programoch Nexteria Leadership Academy a Nexteria Lab. Tieto programy sú spolu s eventami Night of Chances hlavnými aktivitami neziskovky Nexteria, ktorú by mal poznať každý maturant či vysokoškolák, ktorý sa chce posunúť vpred. Sleduj aj Nexteriu na Facebooku.
študentky a študent Nexteria Leadership Academy počas projektu v praxi vo firme

Tip na záver:

Ak chceš pracovať na výnimočných pozíciách, ktoré na iných kariérnych portáloch nenájdeš, nenechaj si ujsť projekt Nexteria Jobs, ktorý v pravidelných intervaloch prináša čerstvú dávku zaujímavých pracovných ponúk pre mladých až k tebe domov.

O autorovi:

Ľubomír Dranga pracuje v oblasti ľudských zdrojov už viac ako 20 rokov. Má praktické skúsenosti s výberom talentov na Slovensku i v zahraničí. Počas svojej kariéry vyhľadával pre svojich klientov kandidátov na vrcholové, ale aj na výkonné funkcie. Riadi náborové procesy pre mnohé nadnárodné spoločnosti.
Svoje skúsenosti odovzdáva aj študentom a študentkám v projekte “kariérne workshopy pre stredné a vysoké školy”. V súčasnosti pôsobí v občianskom združení Múdry pes, ktoré sa venuje individuálnemu kariérnemu poradenstvu a koučingu.