Popri škole vybudoval firmu so svetovými ambíciami. “Chceme robiť veľké veci”, hovorí Jakub Trančík

  1. Domov
  2. Blog
  3. Popri škole vybudoval firmu so svetovými ambíciami. “Chceme robiť veľké veci”, hovorí Jakub Trančík

Jakub Trančík (26 rokov) vyštudoval Teoretickú informatiku na MatFyz-e. Dnes sa však pohybuje vo svete biznisu. Spolu s bratom Ivanom rozbehol firmu Cellense, ktorá pomáha vývojovým štúdiám úspešne spustiť hru na trhu, pričom od roku 2015 vyrástli z nuly na 37 zamestnancov a pre rok 2019 majú predpokladaný obrat 5 miliónov eur. Chceš vedieť, ako sa rodil tento úspešný biznis a ako sa Jakub vo svojich 22 rokoch k tejto príležitosti dostal? Tak čítaj ďalej!

Ako sa začalo tvoje pôsobenie v biznise?

Počas magisterského štúdia brat Ivan rozbiehal firmu, ktorá sa momentálne volá Exponea (exponea.com). V tom čase sa to akurát premenovalo zo 7Segments na Infinario a naberali nových ľudí, získali prvú investíciu a zameranie bol gaming. Pridal som sa k ním aj ja, a tam začala moja cesta ku gamingu a k dátovej analytike.

Firmy sa rozdelili – Infinario zmenilo názov na Cellense. Začiatky boli také, že môj brat začal písať šéfom veľkých herných firiem, či by ich zaujímalo, ak by sme im pomohli s analytikou.

Najprv to bol len samostatný produkt, ale keďže firmy s tým nevedeli robiť, tak sme do toho automaticky zahrnuli aj konzultácie.

Ako to pokračovalo?

V roku 2015 sme mali príjem pár desiatok tisíc eur s tým, že o rok neskôr sa nám ho podarilo strojnásobiť. Začali sme robiť s veľkými firmami a podarilo sa nám uzavrieť deal s FingerSoftom, ktorému sme pomáhali spúšťať hru Hill Climb Racing 2, čo je franchise, ktorý má dnes už cez miliardu zhliadnutí.

Následne sme začali spolupracovať s BoomBIt-om, čo je tiež veľká firma a tak to pokračovalo ďalej. Dostali sme pod seba veľa veľkých mien, až sme vyrástli zo 6 ľudí na 12. To bolo v roku 2017. Zmena bola, že sme nerobili len analytiku, ale posunuli sme sa k tomu, pomáhať firmám so všetkým čo potrebovali – či už ide o herný dizajn, infraštuktúru, stratégiu ako dať hru na trh a koncom roka sme začali robiť aj marketing.

Rok 2018 bol pre nás zatiaľ najzaujímavejší. Ešte v apríli nás bolo 13 a v súčasnosti je nás 37. Náš zisk rástol rýchlejšie. Už sa nefokusujeme len na to – robiť hry lepšie, ale na kompletné spustenie hry na trh a tvorenie zisku.

Aká bola najťažšia prekážka, ktorú ste museli prekonať na ceste od nuly k 37 zamestnancom, ktorých máte dnes?

Bolo tam obdobie, keď sme všetci skončili školu a zároveň sme prechádzali na full-time a tým pádom sa nám zdvihli fixné náklady. V rovnakom čase nám traja najväčší klienti povedali, že s nami končia spoluprácu. To bolo veľmi náročné obdobie z toho pohľadu, že čo teraz budeme robiť. Museli sme sa na seba pozrieť veľmi kriticky a zreflektovať, čo vieme spraviť, aby sa daná situácia už neopakovala. Tam vznikla dôležitá firemná hodnota “Extreme ownership” podľa knihy od Jocka Willinka, že je potrebné prijať zodpovednosť, keď sa niečo nedarí a ovplyvniť to k riešeniu.

Ako si spomínaš na svoje pôsobenie v Nexteria Leadership Academy?

Na začiatku to bolo zvláštne, lebo vtedy sa Manageria menila na Nexteriu, takže tam bolo veľmi veľa zmien. Ale už od začiatku sa mi to veľmi páčilo, lebo to bolo niečo úplne iné v porovnaní s tým, čo som zažíval na MatFyz-e. Mal som možnosť stretávať sa s ľuďmi, ku ktorým by som sa inak nedostal a zároveň som si vyskúšal spoluprácu s Youth Politics Education, so Slovak Telekomom a tiež RelbIT-om a to bolo pre mňa prelomové. V priebehu jedného roka som dostal tri veľmi rôzne skúsenosti z praxe, ktoré mi veľmi pomohli v rozhodovaní, čo chcem v živote robiť a zároveň mi veľa dali. A to všetko len vďaka Nexterii.

Keby za tebou dnes prišiel kamarát a opýtal sa ťa, prečo by mal ísť do Nexterie, čo by si mu povedal?

Nexteria Leadership Academy dá človeku možnosti vyskúšať si veci v neziskovom sektore alebo v biznise, a zároveň sa stretnúť s toľkými ľuďmi. Človek sa vie následne oveľa lepšie rozhodnúť, čo chce v živote robiť a ísť tým správnym smerom. Je takmer nemožné vyskúšať toľko rôznych možností niekde inde. A v tom je obrovská hodnota Nexterie.

Dá sa teda povedať, že nebol by si tam, kde si teraz, bez Nexterie?

Je to dosť možné. Od začiatku som viedol tím v rámci firmy a vidím veľký vplyv Nexterie jednak čo sa týka manažérskych kurzov ale tiež sebaspoznávacích kurzov ako “7 návykov skutočne efektívnych ľudí” alebo “Leadership Camp” na to, že som to zvládol dosť obstojne, na to, že som bol zo začiatku ešte študent, ktorý nikdy predtým neviedol tím ľudí. Doteraz z toho celého ťažím.

Čo konkrétne ťa vtedy na programe zaujalo, že si sa prihlásil?

Ak mám byť úprimný, tak mi to znelo fajn a zároveň som bol v období, kedy som hovoril na všetky príležitosti áno. Tak som si povedal, že to skúsim a že možno aj vďaka Nexterii sa mi podarí niečo v živote dokázať.

Chceš to skúsiť aj ty? Zisti teraz viac o jedinečnom rozvojovom programe popri vysokej škole – Nexteria Leadership Academy tu: nexteria.sk/nla a príď na Nexteria Day 2019.

Máš 26 rokov. Čo by si odkázal 18-ročnému Jakubovi?

Aby som bol proaktívnejší pri hľadaní nových príležitostí a skúseností. Aby som si napríklad zisťoval, že kde sa stretávajú mladí ľudia, alebo či sú v Bratislave stretnutia s témami, ktoré by ma zaujímali. Postupom času som zistil, že je hromada miest, kde môžeš niekoho zaujímavého stretnúť a ja som namiesto toho buď sedel doma, učil sa alebo trávil čas s priateľkou. Myslím si, že by mi to veľmi prospelo, keby som v tomto smere začal byť aktívny skôr.

Takže dáva ti zmysel trebárs chodiť na tie eventy aj vtedy, pokiaľ je človek študentom MatFyz-u?

Určite áno. Sú dva druhy ľudí – špecialisti a generalisti. Čo sa týka špecialistov, napríklad programátorov, mal som takých spolužiakov v Nexteria Leadership Academy a ich to až tak nezaujalo. Ale pre ľudí, ktorí majú širší záber alebo sa chcú venovať viacerým veciam, pre nich to určite má zmysel.

Aká je tvoja vízia či už osobná alebo firemná?

Moja osobná vízia je byť čo najlepší v obore v rámci našej firmy, čiže ísť príkladom všade kde môžem a zároveň pomáhať CEO, aby posunul firmu tam, kde chceme. Firemná vízia je robiť veľké veci a robiť s tými najlepšími firmami v Európe a následne aj vo svete.

Chceš sa aj ty stať súčasťou Nexteria Leadership Academy a stretávať sa pravidelne so šikovnými spolužiakmi a spolužiačkami? Alebo si chceš rozšíriť svoj network o inšpiratívnych a úspešných ľudí ako je napríklad Jakub Trančík? Viac informácií a možnosť prihlásiť sa do NLA nájdeš tu: nexteria.sk/nla

Valerián Lukačko