Startupisti rozvíjajú svoje soft skills v Nexteria Leadership Academy

  1. Domov
  2. Blog
  3. Startupisti rozvíjajú svoje soft skills v Nexteria Leadership Academy
David Marosi a imon Liptak

Zdroj: VUT; Autor: BcA. VÁCLAV KONÍČEK

“Všetko je podľa mňa o ľuďoch. Verím v to, že akými ľuďmi sa obklopíme, takí aj budeme,” hovorí mladý startupista. David Maroši a Šimon Lipták, zakladatelia outdoorovej značky Flipky., sú študentmi druhého ročníka Nexteria Leaderhip Academy (NLA). Ako sa dá skĺbiť vlastné podnikanie, štúdium, šport a ako popri tom všetkom nezabudnúť na budovanie vzťahov? Prečítaj si inšpiratívny rozhovor s našimi chalanmi.

 Ako ste sa o NLA dozvedeli? Čo vás viedlo k nám?

David: Ja som sa dozvedel o NLA od jedného dievčaťa, ktoré je aktuálne v treťom ročníku. Dovtedy som o Nexterii nič nepočul, no keď mi o tom rozprávala, znelo to zaujímavo. Na internete som si zistil, o čo presne vlastne ide. Následne mi začali naskakovať reklamy, ktoré ma presvedčili a prihlásil som sa. Nahovoril som aj Šimona, ktorý síce váhal, no nakoniec sa na poslednú chvíľu prihlásil.

Šimon: Ja som si od začiatku vravel, že to znie zaujímavo, celkom sa mi to páči, ale neviem či by som to teraz vôbec stíhal. Nasledujúci rok sme mali písať bakalárku, do toho množstvo iných vecí. Keď mi však zavolal David, že je posledný deň na prihlásenie, vyplnil som svoju prihlášku a čakal, ako sa veci vyvinú. Zapáčil sa mi spôsob výberových pohovorov a to, ako pri tom v NLA rozmýšľajú. Až potom som si bol istý, že je to pre mňa správny krok. Hneď pri prvom stretnutí s novými spolužiakmi sa mi to potvrdilo a bol som rád, že som sa dostal k super ľudom, ktorí majú podobné zmýšľanie.

Najväčší potencionálny strach budúcich študentov je, že to nebudú stíhať.  Ako ste si upratali životy tak, aby ste stíhali všetko?

David: Ja som nestíhal už predtým, pretože som bol športovec na vrcholovej úrovni v karate. Akurát som bol v reprezentácii a lietal som po celom svete. Vyžadovalo to veľa tréningov, pendloval so na trase Bratislava-Brno, v Bratislave som trénoval a v Brne na VUT som študoval. Takže môj deň bol od piatej rána do deviatej večera.

Vedel som, že stojím na životnej križovatke, kedy sa rozhodujem, či sa budem venovať svojej športovej kariére alebo tomu čo ma reálne bude živiť a čo budem robiť po zvyšok života. Karate ma bavilo a napĺňalo, no z dlhodobého hľadiska to nemá pre život taký prínos, preto som si musel určiť priority. Rozhodol som sa ísť do Nexterie, čím som sa ukonči športovú kariéru.

Šimon: Nespím a pijem kávu :D. Ale nie, vďaka NLA som sa naučil, ako si ešte lepšie manažovať čas, keď fakt nestíham. Zmenil som životný štýl, napr. lepšie spím, prioritizujem si aktivity podľa dôležitosti a vynechávam večernú zábavu/party. Určil som si, čo ma najviac napĺňa, dať do toho najviac času a spájať si veci. Napr. Flipky, náš startup, spájajú všetky tri veci, ktoré by som chcel robiť. Keby ich chcem robiť oddelene, tak je to strašne ťažké a časovo náročné.

Aké sú tie tri veci?

Šimon: Hory,  v zmysle športu a prírody, potom je to marketing a potom rozvoj biznisu. 

Dávid: Pre mňa je to podnikanie, pretože pre mňa predstavuje voľnosť. Neviem si predstaviť, že by som pre niekoho pracoval a bol zamestnaný, mám z toho až zimomriavky. V podnikaní mám maximálnu slobodu. Je to niečo, čo sme my vytvorili, bol to náš nápad a môžem sa tam plne realizovať. Práve toto ma na tom najviac baví. 

Študovali sme program Entrepreneurship and Small Business Development na VUT v Brne, ktorý funguje podobne ako Nexteria Leadership Academy. Je to profesný odbor, kde máme 50% času na vlastné podnikanie, kde môžeme rozvíjať naše podnikanie, pretože to máme vo forme prednášok, ktoré nám dávajú teoretický background, ktorý vieme aplikovať do nášho biznisu.

Neleziete si spolu už na nervy? Chodíte spolu liezť, podnikáte spolu, chodíte na rovnakú školu, píšete na rovnako bakalárku,…

Šimon: Máme pracovný a kamarátsky chat. Tak isto fungujeme aj v reálnom živote, nie len v online svete. V momente, keď sa povie, že sa rieši niečo biznisové, tak sa správame ako biznis partneri,  potom vyjdeme von z miestnosti a ideme na čaj a bavíme sa čo je nové ako blízki kamoši. Stane sa, že sa aj hádame, ale keď aj vznikne na jednej strane hádka, snažíme sa to nepreniesť na tú druhú stranu. V zásade si to vždy vyrozprávame a potom je všetko ok.

Šimon, ako si našiel, čo ťa skutočne baví? Hľadal si to alebo to len tak spadlo jedného dňa z neba? Ako sa rodí taký nápad?

Šimon: K marketingu som sa dostal v podstate už v detstve, len som to vtedy nevolal marketing 🙂 Už od malička som chcel podnikať, vkuse som strieľal nejaké nápady. Raz to boli tehličky, niečo ako mini stavebnica pre deti. Reálne som to začal rozvíjať a v podstate vždy som skončil pri myšlienke: “Ako to idem predávať?”. Vždy som všetkých okolo seba dokázal zapáliť a presvedčiť o svojich nápadoch. Napríklad pri tých tehličkách, rodičia vedeli o niekom, kto má takúto firmu, kde mi pomohli spraviť prvý prototyp tehličiek. Ja som to však nevedel ďalej rozbehnúť, len som to vedel predať myšlienkovo. Neskôr som sa vďaka tomu dopracoval k digitálnemu marketingu a tam spolu s Edwinom Carringtonom sme začali s digitálnou marketingovou agentúrou SIED media. No a teraz sa k tomu pridala záľuba k horám a máme tu Flipky. 😀

Šimon Lipták, študent Nexteria Leadership Academy

Aké boli začiatky Flipiek? Ako to, že tento nápad neskončil v šuplíku?

David: Sedeli sme tak na obede a rozmýšľali sme nad tým, aký dobrý vzťah máme s našim garantom, ktorý nám pomáha. Zaplatil nám osobného biznisového kouča a uvažovali sme, čo by sme mu dali na Vianoce? On nám povedal, že by chcel šatku. A že by bolo z jeho pohľadu zaujímavé, keby je to obojstranné. Celý nápad Flipiek sa totiž začal ako obojstranné spodné prádlo. On navrhol, či nevyskúšame šatky, že by to mohlo byť jednoduché. Rozhodli sme sa, že mu skúsime spraviť jednu takú šatku. Keď sme to začali riešiť, povedali sme si, že vyrobme rovno 100 kusov a vyskúšame. Dva týždne do Vianoc sme skoro všetko vypredali.

Šimon: 60-70% sa predalo hneď. No dôležité bolo, že dovtedy sme strugglovali s tým, že nám sa to neoplatí vyrábať, pretože sme to nevedeli urobiť za dobrú cenu. Keď sme si na obede prepočítali celý biznis model, zistili sme, že to vyjde.

Je v tomto NLA teda nápomocná?

Šimon: Tým, že sa zaujímame o mnoho vecí okolo, tak sa toho vždy namotá. Niekedy sa stane, že nestíhame riešiť tie podstatné veci v živote. Prišli sme do NLA, kde je kopa skvelých ľudí, ktorí nás ešte viac namotivovali, aby sme to ešte viac rozbehli, aby to ešte viac fičalo. Spoznali sme super človeka, ktorý nás sám oslovil, pretože má podobné záujmy a hodnoty. Chcel by ísť do toho s nami. To bol naozaj switch, že wau, asi to má naozaj zmysel.

David Marosi, student Nexteria Leadership Academy
Zdroj: VUT; Autor: BcA. VÁCLAV KONÍČEK

Čiže okrem množstva vecí, ktorú sa v NLA viete naučiť, ste našli aj ďalšiu pridanú hodnotu.

Šimon: Áno, presne. Za mňa to je presne na tom najlepšie, že tu sú tak rôznorodí ľudia, ktorí ti vedia dať na tú jednu myšlienku pohľady zo všetkých strán. Tým pádom nám to viac otvorilo oči a zasa sa veci na to pozeráme.

David: Ono sa to tak omieľa, že tá komunita je tu super. Ale skutočne je to za mňa najväčšia pridaná hodnota. Alebo aj lektori sami. Nedávno sme mali workshop o kritickom myslení a lektor Ján Záborský z Innovatrics nám na konci povedal, že nech sa mu ozveme, keby sme s niečím potrebovali pomôcť. Toto sa stále opakuje. Vyslovene nás tí lektori povzbudzujú, aby sme sa im ozvali. Vždy to sú skúsení odborníci z praxe. Sú tu pre nás, rovnako ako celý tím Nexterie. Všetko je podľa mňa o ľuďoch. Verím v to, že akými ľuďmi sa obklopíme, taký aj budeme.

David a Simon na panelovej diskusii na podujati Future days

Prenáša sa vám to aj do osobného života?

David: Určite. Vôbec ma nebavia small talky a popravde ich ani neviem viesť. Práve v NLA, keď sa s niekým rozprávam, tak to veľmi často z ľahkej diskusie počas prestávky prejde zo sekundy na sekundu do veľmi hlbokej debaty, čo je za mňa veľmi obohacujúce. 🙂 

Šimon: Áno, presne tu je také miesto, kde sa človek vie obklopiť naozaj hodnotnými ľuďmi.

Vnímate, že Nexteria svojim pôsobením mení Slovensko, životy a okolie?

Šimon: Určite áno. Už len keď si zoberieme projekty v praxi, ktoré v NLA robíme. Napríklad, pre mesto Bratislava sme spolupracovali na mape športovísk. Vďaka tomu si ľahšie nájdete športoviská a máte jednoduchšiu cestu k športu a k zábave s tým spojenou. Zároveň z NLA vychádza veľa šikovných ľudí s dobrými hodnotami, ktorí pozitívne ovplyvňujú svoje okolie. Vzniká tu veľa nápadov, ktoré zlepšujú Slovensko. Napriek tomu, aká je na Slovensku situácia, tak verím, že sa to zmení, keď vidím tých ľudí, ktorí fakt chcú meniť veci k lepšiemu.

Dávid: Ja sa na to pozerám veľmi konkrétne na konkrétne príklady a teraz to poviem tak teoreticky, že tá komunita je tvorená z jednotlivcov. Keď tu ovplyvňujeme tých jednotlivcov, tak oni ovplyvnia ďalších jednotlivcov. To je taký reťazový efekt a ten tu je aj vďaka Nexterii. A podľa mňa takto NLA ovplyvňuje Slovensko k lepšiemu.

odovzdavanie podakovania za zmenu študentom Nexteria Leadership Academy Davidovi Marosimu a Simonovi Liptákovi

Veľa sa hovorí o fenoméne porovnávania sa. Cítite to aj vy, že vlastne v komunite sa mladý ľudia medzi sebou porovnávajú a chcú byť lepší? Či vidia v sebe konkurenciu namiesto toho aby sa zamerali na silné stránky nie na tie slabé?

DavidPodľa mňa sa mladí ľudia porovnávajú. Veľa mladých, ktorí sú ešte na výške, nevie úplne, čo chce. Tá časť, ktorá nevie, čo chce, sa porovnáva práve preto, lebo v okolí vidia úspešných ľudí a oni nevedia, kam smerovať a považujú to za dosť zlé. A potom takí ľudia, ktorí vedia kam chcú ísť, sa až tak neporovnávajú, pretože oni majú svoju cestu, ktorú si užívajú. Vždy môže byť porovnávanie sa aj medzi nimi, no v NLA to necítim.

Šimon: Ja to vnímam tak, že čím sme starší, tak tým sa menej porovnávame a zameriavame sa viac na seba. Častokrát som robil niečo naviac a okolie nechápalo, prečo to robím. Mám trošku pocit, že bolo niekedy cítiť menšiu závisť, čo mi nebolo úplne príjemné. A v NLA práve naopak, keď hocikto robí niečo naviac, tak namiesto “ja ti závidím” z ľudí kričí “ako ti môžem pomôcť?” a vzájomne sa posunieme ďalej. Aj keď je to nezištné, tak tá vzájomná podpora tu je stále.

David: Áno je to veľmi motivujúce prostredie. Pre mňa je motivujúce sa do istej miery porovnávať, napr. minulý týždeň som sa rozprával s našou spolužiačkou v NLA Luckou Dutkovou, ktorá študuje na strednej škole a popritom pracuje v Slido, Go Bigname, freelancuje a samozrejme, že do toho sa venuje ešte ďalším neziskovým aktivitám. Práve “porovnávanie” s takými to ľuďmi ma veľmi motivuje a inšpiruje. Lucka je extrémne šikovný človek a je pre mňa veľkou inšpiráciou.

Študent Nexteria Leadership Academy David Maroši

Čo vás čaká ďalej v biznise? Aké sú ďalšie plány?

David: Momentálne sa snažíme posunúť naše podnikanie opäť o krok dopredu. Máme za sebou prvé leto, kde sme predávali na festivaloch a trhoch, z ktorých sme sa naučili strašne veľa a nadobudli hodnotné know how. Na konci leta sme sa zúčastnili taktiež Jamy Levovej (slovenská obdoba shark tanku – show kde príde start up / firma a snaží sa získať investíciu formou odpredaja percenta vo firme). Nám sa žiaľ nepodarilo získať investíciu, ale vďaka zviditeľneniu sa nám ozvali ďalší investori. Podarilo sa nám s jedným super človekom dohodnúť. Vďaka tomuto všetkému sme sa rozhodli rebrandovať Flipky. a touto formou upgradnúť základné piliere nášho business modelu. 

Momentálne pracujeme na rebrandingu, developmente nových produktov, hirovaní ľudí a príprave launchovacej kampane nového brandu. Z rebrandingu sme asi paradoxne najviac nadšení. Vymyšlali sme dlho nový koncept, ktorý by mohol byť konkurencie schopný a zároveň istým štýlom svetovo unikátny. Myslíme si, že sa nám to podarilo. Je to nám veľmi blízka téma a už teraz sa nevieme dočkať, ako ju budeme môcť odprezentovať svetu. Môže to znieť ako veľa roboty, a popravde aj je, ale keď to človeka baví, nie je čo riešiť. Za seba môžem povedať, že aktuálne žijem jedno z najšťastnejších období môjho života. Tomu vďačím aj Nexterii, lebo bez nej by som dnes nebol tam kde som.

Nie každý je úplne podnikateľský duch, častokrát ľudia odmietajú NLA, lebo nemajú takéto ambície. Je NLA len pre podnikateľov?

Šimon: Presne aj s týmto niekedy bojujem. Podnikanie je super, ale niekedy, keď rozmýšľam nad tým, čo to obnáša… Častokrát sa človek musí naučiť plávať v tej vode, do ktorej sa pri podnikaní sám hodí. Počas mojej cesty mi prišlo, že kebyže najprv začnem robiť povedzme v agentúre, naučím sa ako to tam chodí, vidím to reálne v praxi a až potom si rozvíjam vlastnú agentúru, tak by to možno malo pre mňa väčší zmysel. Možno by som sa vedel dostať ďalej za kratší čas a získal by som lepšie skúsenosti, ktoré by som mohol neskôr preniesť do svojho biznisu. 

No na druhú stranu, tým, že som do toho skočil, tak som sa niektoré veci musel naučiť sám a skôr, ako by mi to možno ponúkli v agentúre. Napríklad už teraz na vysokej škole sme spolu s Davidom dostali možnosť riadiť a vyhotoviť celú digitálnu časť náborovej kampane pre VUT FP, taktiež rozbiehame vlastnú athleisure značku a stále sa vzdelávame. Myslím si, že NLA nie je vyslovene o podnikaní, ale o tom, že človek má mať chuť urobiť niečo naviac a zlepšovať seba a následne aj svoje okolie. Je jedno, či podniká, je zamestnaný alebo študuje…

David: Ja mám trošku odpor voči autoritám. Ja nemám rád, keď mi niekto vraví, čo mám robiť celkovo. Chápem tento pohľad a dáva úplne zmysel. Ak niekto chce nabrať skúsenosti, je super zamestnať sa napr. v marketingovej agentúre. Na druhú stranu, keď chcem niečo robiť, ale neviem nič o danej téme, tak mám veľkú pravdepodobnosť, že vymyslím niečo nové, nejaké nové kreatívne riešenie, aj keď to môže niekedy vyzerať ako keby sa vymýšľalo koleso odznova. Je to o tom, čo ten človek chce a ako rýchlo sa tam chce dostať.

Šimonovi a Davidovi bolo udelené Poďakovanie za zmenu v roku 2023, práve za rozvoj značky s dôrazom na udržateľnosť a za svoj prístup ku komunite NLA. Sú živým dôkazom, že aj mladí ľudia na Slovensku dokážu veľké veci. Chalanom ďakujeme za rozhovor a držíme palce na ďalšej ceste!

Reklamný banner na ktorom je napísané, že prihlasovanie končí 30.4.
Zisti viac o NLA
Prihlás sa do NLA