Mastodon

Alumni príbeh: Keď smrť inšpiruje k digitálnej inovácii, ktorá pomáha tisícom

  1. Domov
  2. Blog
  3. Alumni príbeh: Keď smrť inšpiruje k digitálnej inovácii, ktorá pomáha tisícom

Smrť ako posledné tabu

Smrť je jednou z mála oblastí života, ktoré digitalizácia obchádza. Martin Nemeček, alumni Nexteria Leadership Academy, sa rozhodol túto medzeru vyplniť. Vytvoril Potom.sk – digitálneho sprievodcu, ktorý pomáha ľuďom zvládnuť to najťažšie obdobie: smrť blízkeho.

 

Od Nexterie k sociálnej inovácii

Martin sa už počas Nexterie venoval digitálnym projektom a aj dnes sa živí implementáciou umelej inteligencie a inovácií vo firmách. No tému, ktorej sa venuje v Potom, si nevybral náhodne:

„Počas štúdia inovácií vo Švédsku som sa rozhodol otvoriť tému, o ktorej sa nehovorí – pohrebníctvo. Mal som osobnú negatívnu skúsenosť v rodine a uvedomil som si, že povinnosti spojené so smrťou sa pohrebom nekončia. Často práve vtedy začína tá najťažšia časť.“

 

Prečo Potom.sk vzniklo

Na Slovensku neexistovalo žiadne miesto, ktoré by ľuďom jednoducho vysvetlilo, čo majú po smrti blízkeho urobiť. Od praktických vecí ako dedičstvo či vybavovanie úradov, až po citlivé témy ako smútenie, ekológia pohrebov či plánovanie vlastného odchodu.

Potom.sk je bezplatný interaktívny sprievodca, ktorý funguje na jednoduchom princípe: človek vyplní niekoľko údajov a systém mu odporučí konkrétne kroky, ktoré má urobiť.

„Ak napríklad zistíme, že zosnulý bol živnostník, v správny čas používateľovi pripomenieme, že je potrebné podať daňové priznanie za zosnulého. Ak žil zosnulý sám, po niekoľkých dňoch chceme užívateľa upozorniť, že by bolo dobré skontrolovať kuchyňu, či tam nezostali skazené potraviny. Každý krok má svoj čas a sú ich desiatky.“

 

Projekt, ktorý spája

Okrem praktickej pomoci je Potom aj prepojením ekosystému: prepája pohrebné služby, terapeutické organizácie, odborníkov na dedičstvo či dokonca iniciatívy, ktoré vytvárajú prírodné a ekologické alternatívy rozlúčky.

„Pohrebníctvo na Slovensku sa desaťročia nemenilo. My ukazujeme, že sa to dá aj inak – citlivo, inovatívne a s rešpektom.“

Side-projekt s dopadom

Aj keď sa Martin v pracovnom živote venuje inováciám vo firmách, platforma Potom zostáva jeho srdcovou záležitosťou. Dnes platformu mesačne navštevujú tisíce ľudí, ktorí hľadajú odpovede na ťažké otázky.

„Aj ja ako mladý človek mám dnes spísané, kde sa nachádzajú moje heslá k digitálnym účtom a čo si želám v prípade, že by sa mi niečo stalo. Nepovažujem to za morbídne – považujem to za zodpovedné.“

 

Nexteria ako štartovací bod

Martin je jedným zo stoviek absolventov, ktorí po skončení NLA využívajú nadobudnuté zručnosti v prospech spoločnosti. Sám hovorí, že práve Nexteria mu dala odvahu, systémový pohľad a hodnotové ukotvenie, aby vytvoril projekt ako Potom.sk.

„Nexteria veľmi dopomohla k tomu, aby som hľadal zmysel aj za hranicou komerčných inovácií.“

 

Vyskúšajte si to sami

Potom nepomáha len pozostalým po strate blízkeho. Môžete si na nej prejsť aj vlastnou prípravou a zodpovedať si ťažké, no dôležité otázky a uľahčiť tak raz situáciu svojej rodine.

Takáto príprava môže predísť zbytočným nejasnostiam, konfliktom či stresu, ktoré často vznikajú pri nečakanej smrti. Aj jednoduché rozhodnutia,  ako si prajete, aby prebehla rozlúčka, alebo kde sú uložené dôležité dokumenty, môžu blízkym veľmi pomôcť.