Michaela Šišková: „Naším cieľom je, aby DNA analýza bola dostupná každému, kto verí vede a chce sa zamerať na prevenciu.“

Michaela Šišková vyštudovala genetiku na Univerzite Komenského. Pred niekoľkými rokmi však dostala nápad priniesť dostupnú DNA analýzu pre bežných ľudí. Spolu s manželom Jakubom začali v roku 2018 budovať firmu DNA ERA. Podarilo sa im získať externú investíciu či uzavrieť partnerstvo s druhou najväčšou zdravotnou poisťovňou na Slovensku. Momentálne pracujú na vývoji vlastnej web aplikácie a expanzii do okolitých krajín.

Michaela je zároveň absolventkou trojročného programu Nexteria Leadership Academy, kde bol jej mentorom samotný CEO celej organizácie, Tomáš Hasala. V roku 2020 bola ocenená ako Podnikateľka Slovenska v kategórii “Začínajúca podnikateľka”. V tom istom roku sa umiestnila v prestížnom rebríčku Forbes 30 pod 30 a zároveň sa stala mamou. 

„Mať vlastný biznis je cesta, častokrát veľmi kľukatá a akoby v tvare sínusoidy. Pokiaľ svojím cieľom veríte, tak vytrváte a idete ďalej aj cez prekážky.“ Michaela, absolventka Nexteria Leadership Academy

Určite už máš dobre nacvičenú odpoveď – ako by si laicky opísala čomu sa venuje firma DNA ERA?

DNA ERA je biotechnologická spoločnosť, ktorá sa zameriava na genetickú analýzu. Naším cieľom je, aby sa ľudia už dnes zamerali na prevenciu a zmenu životného štýlu. Naša analýza DNA vie pomôcť v tom, že ľuďom ukáže, ktorým oblastiam by mali venovať zvýšenú pozornosť, či už ide o prevenciu zdravotných rizík, športový potenciál, či predispozície týkajúce sa výživy.

Mal by si váš test ideálne urobiť každý človek?

Áno, to je ideálny scenár. Verím tomu, že raz sa dostaneme do bodu, kedy bude analýza DNA prvým testom pri narodení dieťaťa.

foto: Kristína Vĺčková/Zero2Hero

Prečo je to podľa teba dôležité?

Poznať riziko znamená byť o krok vpred. Čo je dôležité z hľadiska prevencie. Ak človek o danom riziku vie, tak môže s touto informáciou pracovať ďalej a podniknúť kroky, vďaka ktorým bude mať prevenciu vo svojich rukách.

Čo ešte sa môže človek dozvedieť z testu?

Naše DNA testy môžeme rozdeliť na dve kategórie. V rámci Health testu sa pozeráme na predispozície týkajúce sa rôznych ochorení, napríklad srdcovo-cievnych, pľúcnych a pod. Tiež je zaujímavý aj tzv. “status prenášača”, kedy zistené mutácie zvyčajne nemajú vplyv na nás, ale môžu mať vplyv na našich potomkov. V našej ponuke máme od minulého roka aj  Lifestyle test, ktorý obsahuje športové a výživové predispozície. Výživové predispozície zahŕňujú celé spektrum minerálov a vitamínov, ktoré naše telo potrebuje, no taktiež sa pozeráme aj na predispozície intolerancií. Športovú sekciu máme “premakanú” a úprimne nepoznám firmu, ktorá by ponúkala analýzu na takejto úrovni. Pozeráme sa komplexne na športový potenciál a predispozície na konkrétne typy športov.

foto: Kristína Vĺčková/Zero2Hero

Prejdime na biznis. Čo bolo pre vás kľúčovým momentom v jeho rozvoji?

Kľúčovým momentom pre nás bolo podpísanie investície minulý rok v decembri. Beriem to ako jeden z najväčších míľnikov. Vďaka tejto investícii sa vieme posunúť ďalej a vieme našu službu a produkty spraviť atraktívnejšie pre zákazníka a rýchlejšie expandovať.

Bolo náročné získať investíciu?

Samozrejme. Získať investora je ako hľadať si životného partnera. (Úsmev) S tým človekom strávite naozaj veľa času a je to častokrát o ťažkých rozhodnutiach. My sme sa investora snažili vyberať do veľkej miery aj na základe toho, aby sme si sedeli ľudsky a myslím, že sa nám to aj podarilo a spoluprácu s Crowdberry vnímam vysoko pozitívne.

Čo si sa naučila o biznise vďaka vašej doterajšej ceste?

Mať vlastný biznis je cesta, častokrát veľmi kľukatá a akoby v tvare sínusoidy. Pokiaľ svojím cieľom veríte, tak vytrváte a idete ďalej aj cez prekážky.

foto: Kristína Vĺčková/Zero2Hero

Prešiel už vyše rok od nástupu korony. Čo sa týka pandémie, tak skôr pomohla či uškodila vášmu biznisu?

Tým, že fungujeme online a zákazník si môže objednať test cez internet bez toho aby niekam chodil, nás korona ovplyvnila pozitívnym smerom. Vnímame tiež, že ľudia si vďaka tejto situácii viac uvedomujú dôležitosť zdravia. Tým pádom sú ochotní aj viac energie a financií venovať do prevencie.

Aká je vaša biznisová vízia v rámci DNA ERA?

Naším hlavným cieľom je expanzia – tento rok nás čaká Česko. Radi by sme potom pokračovali aj do ďalších krajín Európy a naším cieľom je, aby DNA analýza bola dostupná naozaj každému, kto verí vede a chce sa zamerať na prevenciu, lebo o tomto by mala byť moderná medicína. Naším dlhodobým cieľom je tiež otvorenie vlastného laboratória na Slovensku, čo vnímam aj ako príležitosť vytvárať nové pracovné pozície pre vedcov u nás.

Prešla si si 3-ročným rozvojovým programom Nexteria Leadership Academy. Mohla by si popísať, akú rolu hrala Nexteria v tvojom rozvoji prípadne v rozvoji tvojho biznisu?

Nexteria bola pre mňa úžasným zážitkom. Tým, že študenti a študentky NLA sú naozaj z rôznorodých oblastí, bolo to pre mňa veľmi obohacujúce. Nexteria je pre mňa komunita skvelých ľudí, odniesla som si odtiaľ určite priateľstvá na celý život a som za to veľmi vďačná. Zároveň všetky kurzy mali obrovskú hodnotu, či už to boli kurzy zamerané na osobnostný rozvoj, kde som si viac uvedomila, kto som alebo aj biznisové kurzy o marketingu či predaji. Išlo o široké spektrum a dalo mi to skvelý všeobecný prehľad. 

foto: Kristína Vĺčková/Zero2Hero

Keby dnes za tebou prišla kamarátka a opýtala sa ťa, či si má podať prihlášku do Nexterie, čo by si jej povedala?

Jednoznačne by som jej odporučila, aby do toho išla. Už len samotný výberový proces je skvelá skúsenosť, kde človek dostane otázky, nad ktorými sa musí naozaj zamyslieť. Zamýšlať sa v takomto veku nad otázkami typu “Čo by mohla byť moja životná vízia”, vie človeku naozaj rozšíriť obzory.

Minulý rok sa vám s manželom narodila malá Lucka. Ako ti príchod dieťaťa zmenil život?

Hlavnou zmenou bolo, že sa mi upratali priority. Pre mňa je dieťa na prvom mieste a snažím sa mu maximálne prispôsobovať svoj pracovný program. Tým, že biznis riešim spolu s mojím manželom Jakubom, je to o to jednoduchšie, keďže ma vie v mnohých veciach zastúpiť a zároveň vieme biznisové veci spolu riešiť aj večer, keď Lucinka zaspí.

Moja obľúbená otázka na záver, čo by si odkázala svojmu 18-ročnému ja?

Ťažko povedať. Podľa mňa všetko je tak, ako má byť. Možno, aby viac cestovala a užívala si život, lebo o niekoľko rokov príde korona a potom sa nebude dať chodiť nikde. (Úsmev)

Valerián Lukačko, absolvent programu Nexteria Leadership Academy

2021-04-29T01:18:58+02:00